.:: مجله طب نما - اخبار - درمان پرخوری ::.
آزمون مزاج شناسی
آزمون شناخت پوست
فروشگاه طب نما
دانلود اپلیکیشن
پیگیری سفارش

  • ورود

  • ثبت نام

  • 0 کالا

درمان پرخوری

پرخوری را چطور متوقف کنیم؟

اگر شما بعد از خوردن آخرین قطعه لازانیا احساس سیری کردید و یا آخرین تکه کیک را با اکراه میل کرده اید تبریک می گویم. !! شما پرخوری کرده اید . بعضی مواقع ممکن است پرخوری دردناک و با درد معده و شکم همراه باشد . اما برخی مواقع در حقیقت شما متوجه اتفاق افتادن آن نمی شوید . پس چطور می توانیم جلوی پرخوری را یکبار برای همیشه بگیریم؟

 

 

آمریکا قاره شکموها !!

 

اگر شما یک شکموی حرفه ای هستید و در آمریکا زندگی می کنید باید به شما بگویم که شما تنها نیستید ، در حقیقت بیش از یک سوم آمریکایی ها دچار چاقی هستند . چاقی رابطه مستقیمی با انواع بیماری ها مانند دیابت نوع دوم ، مشکلات قلبی ، سکته مغزی و انواع سرطان ها دارد . در سال ۲۰۰۸ هزینه درمان چاقی در آمریکا برابر با ۱۴۸ میلیارد دلار بود و این تنها برای کسانی بود که دچار چاقی بودند و اگر قرار بود افرادی که دچار اضافه وزن بودند را در این دسته قرار میدادیم ، تعداد آمریکایی هایی که دچار مشکل تناسب اندام بودند بیش از ۷۰ درصد بود.

 

عوامل اصلی پرخوری

 

پرخوری

 

عوامل اصلی که باعث چاقی آمریکایی ها شده است متفاوت هستند . اما یکی از اصلی ترین دلایل میزان زیاد قند افزوده به وعده های غذایی است . غذاهای فرآوری شده و کمبود تحرک روزانه از دیگر عوامل تاثیر گذار هستند . اما پرخوری یک عامل مهم است که اغلب نادیده گرفته می شود . در تعریف عامیانه پرخوری به معنای مصرف زیاد خوراکی ها در طول روز تلقی می شود. اما در حقیقت عوامل تاثیرگذار مختلفی هستند که باعث پرخوری می شوند .

 

-شما در حقیقت در یک چالش بین خودتان و عادات روزمره تان قرار دارید .

به طور معمول اگر سریال مورد علاقه شما ساعت ۸ شروع می شود و شما روی مبل دراز می کشید و به دیدن آن برنامه می نشینید احتمالا دوست دارید که یک تکه شکلات یا یک بسته چیپس سیب زمینی در حین تماشای تلویزیون میل کنید . این کار هر شب تکرار می شود و این برای شما تبدیل به یک عادت می شود . بنابراین شما ناخودآگاه حتی اگر گرسنه نباشید دوست دارید بهمراه دیدن تلویزیون چیپس سیب زمینی میل کنید .

پس عادات روزانه ما در پرخوری تاثیر مستقیمی دارند . یکی دیگر از عواملی که موجب پرخوری می شود می تواند تبلیغات تلویزیونی اسنک ها و انواع غذاهای کارخانه ای باشد . چراکه مغز شما با آنچه که می بیند تحریک می شود و وقتی شما غذاهای خوشمزه را می بینید مغز شما به این فکر می افتد که : غذای خوشمزه توی یخچاله ، بزن بریم بخوریم ! 

 

-شما غذاهایی را می خورید که ارزش غذایی ندارند

آیا می دانید چه غذاهایی شما را گرسنه می کند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه موقع زودتر گرسنه می شوید ؟ به طور معمول اگر شما خوراکی با ارزش غذایی پایین یا یک غذای شور مانند سیب زمینی سرخ کرده که حاوی کربوهیدرات ساده نیز می باشد میل کرده باشید و یک نوشیدنی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی می باشد به همراه آن نوشیده باشید سطح قند خون شما به سرعت افزایش پیدا می کند و شما زودتر گرسنه می شوید .

نکته : در حقیقت قندها توانایی این را دارند که مغز شما را در حالتی نگه دارند که مانع احساس سیری می شود .

 

-عوامل عجیب و غریب پرخوری و گرسنگی!

اگر به این دقت کرده باشید معمولا اضافه وزن بیشتر در زمستان ها به سراغتان می آید . چراکه در فصل سرما شما میزان بیشتری غذا می خورید و به این علت است که بدن شما برای گرم کردن خود انرژی مصرف می کند و این باعث گرسنگی شما می شود . سعی کنید در فصل سرما دمای منزل را در حالت نرمال نگه دارید .

 

-الگوی منظمی برای تغذیه خود ندارید

اگر شما صبحانه میل نمی کنید و در طول روز ساعت منظمی برای تغذیه خود ندارید احتمالا در طول روز تنقلات زیادی مصرف می کنید و از وعده های اصلی به سادگی می گذرید . این کار باعث می شود ناخود آگاه کالری بیشتری وارد بدن خود کنید و سطح قند خون شما افت و خیز زیادی داشته باشد . درنتیجه شما پرخوری کرده اید بدون اینکه متوجه شوید .

 

-شما استرس زیادی دارید

وقتی شما استرس زیادی داشته باشید ولع شما برای مصرف غذاها بیشتر می شود . این موضوع در خانم ها خیلی رایج است . خانم ها بیشتر از آقایان تحت تاثیر پرخوری بر اثر استرس هستند . اما موضوع از آن جایی بد می شود که ولع افراد برای مصرف غذاهای پرچرب و شیرین بیشتر می شود نه خوردن سبزیجات و میوه ها .

 

-در هنگام غذاخورن توجهی به غذای خود ندارید

اگر شما در حال غذا خوردن با گوشی هوشمند خود کار می کنید و یا تیترهای روزنامه را مرور می کنید یا اگر پای تلویزیون نشسته اید و در حال دیدن سریال مورد علاقه خود هستید ، باید به شما هشدار دهم که شما در معرض پرخوری قرار دارید . سعی کنید در هنگام غذاخوردن روی غذای خود تمرکز کنید و با آرامش کامل غذا بخورید . اینکار باعث می شود مغز شما در زمان درست تری سیگنال سیری را ارسال کند .

 

-تعداد وعده های غذایی شما کم و میزان آن ها زیاد است

بهتر است در طول روز به جای داشتن سه وعده اصلی صبحانه ، ناهار و شام ، ۵-۶ وعده فرعی داشته باشیم و کالری مورد نیاز بدن خود را در این ۵ یا ۶ وعده تقسیم کنیم . این کار به ما کمک می کند تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنیم و کمتر به سراغ خوراکی های کم ارزش و پرکالری برویم .

 

۴ راهکار برای درمان پرخوری

شما با عوامل پرخوری آشنا شدید ، اما چطور می توانید جلوی پرخوری را با روش های طبیعی بگیریم؟

 

پرخوری

 

۱-غذاهای مغذی میل کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده ، غذاهای کارخانه ای ، نوشیدنی های گاز دار که با شیرین کننده های مصنوعی ساخته شده اند ، کمترین ارزش غذایی را دارند و شما بعد از مصرف آنها به سرعت گرسنه می شوید . خوراکی های مغذی مانند بروکلی ، ماهی سالمون ، قارچ ، گوجه فرنگی ، انواع حبوبات ، آووکادو ، kale (کلم برگ) ، مارچوبه سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و انواع آنتی اکسیدان ها هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند . این مواد غذایی همچنین دارای فیبر نیز می باشند که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند .

 

 

۲-چربی های مفید بیشتر مصرف کنید

تحقیقات نشان داده است که چربی ها ، مخصوصا چربی های مفید عامل چاقی نیستند و یک رژیم کم چرب نمی تواند برای کاهش وزن موثر باشد . با بررسیرژیم کتوژنیک تاثیر فوق العاده آن را بر کاهش وزن اضافه و بهبود سطح کلی سلامت می بینیم . چربی های مفیدی مثل ماهی سالمون ، آووکادو ، گردو ،اسیدهای چرب امگا ۳ ، روغن زیتون و روغن نارگیل ولع پرخوری را در افراد کاهش می دهند و مانع پرخوری و چربی شکمی می شوند .

 

۳- کاهش استرس

گفتن این که استرس خود را کاهش دهید با عمل کردن به آن متفاوت است و کار سختی می باشد . اما باید بدانید که استرس تاثیرات مخرب زیادی بر سلامت شما دارد که یکی از آنها پرخوری است . تمریناتی مانند مدیتیشن ، یوگا ، پیلاتس ، ورزش trx از جمله ورزش هایی هستند که به کاهش استرس و تنظیم هورمون ها مخصوصا کاهش هورمون کورتیزول کمک می کند .  این هورمون منجر به پرخوری و در پی آن تجمع چربی شکمی در بدن می شود .

 

۴- از کنترل کننده های اشتهای طبیعی استفاده کنید

اگر شما به دنبال یک مکمل طبیعی برای کاهش اشتهای خود هستید باید به شما بگویم نباید در داروخانه ها به دنبال آن باشید ، چرا که داروی شما در طبیعت وجود دارد . غذاهای سرشار از فیبر مانند دانه چیا ، حبوبات ، فلفل چیلی و ادویه هایی مانند زردچوبه ولع گرسنگی شما را از بین می برد . عصاره گریپ فروت نیز مانند یک چربی سوز طبیعی به کنترل وزن شما کمک می کند . عملکرد همه آن ها طبیعی است و هیچگونه آسیبی برای بدن شما ندارد.

 



 

فروشنده طب نما باشید.

اطلاعات بیشتر ارسال عدد 9 به 09303030352

خبرنامه

شــماره ​تماس :

03142629718

ایجاد یک زندگی سالم و ارگانیک با محصولات گیاهی ایرانی
فـروش تمام محـصـولات با قـیمـت درج شـده روی کالا 


        

اصــالت کالا : تمامی محصولات از خود کارخانه تولید کننده تهیه و توزیع میگردند.
گارانتی : در صورت عدم تطابق ســفارش مرجــوع و وجه برگشــت داده می شـود.
سیب سلامت : محصولات دارای سیب سبز سلامت سازمان غذا و دارو می باشند .
ارسال مـحــصولات از طریق پست و با جـــعبه و بــسته بندی پســت (دارای پلمپ) 
© حقوق کپی برداری برای طب نما محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا